Theorie en praktijk van reclame
Emotionaliteit


Emotionaliteit is een zeer belangrijk aspect van elke reclame. Of u nu verf, panty's, technologische apparatuur of wasmachines verkoopt, u hebt altijd de mogelijkheid om emoties bij de consument te wekken.

Mark Stoddar, President van het Jefferson Institute, zei in zijn lezing "How to avoid major mistakes in marketing": "het product moet worden omringd door een romantische halo... Zelfs als je hydraulische apparatuur verkoopt, probeer het toch te romantiseren."

Hal Rainey, een van de sterren van emotionele reclame, geloofde dat, aangezien de meeste aankopen uitsluitend onder invloed van emoties worden gedaan, het het emotionele aspect van reclame is dat serieus bijdraagt aan het feit dat de inhoud ervan gemakkelijk eigendom wordt van het publieke bewustzijn.

M. Stoddar herhaalde herhaaldelijk: "Onthoud! Transacties worden niet gemaakt door rede, maar door emoties. Het is noodzakelijk om een beroep te doen op emoties."

Bij het romantiseren van het product mogen we echter niet vergeten dat sommige consumenten informatie in reclame nodig hebben, terwijl anderen alleen emoties nodig hebben. Bepaal welke categorie consumenten meer informatieve reclame nodig heeft en welke meer emotionele reclame nodig heeft. Als het product aan beide categorieën consumenten wordt aangeboden, probeer dan de nodige hoeveelheid informatie en emoties te combineren in één reclameboodschap - dit is een ideale, maar niet altijd een mogelijke optie. Als dit niet lukt, maak dan twee promotionele berichten. Stel je voor dat je reclame maakt voor een nieuw automodel. Een man is geïnteresseerd in motorcapaciteit, benzineverbruik, de mogelijkheid en kwaliteit van de dienstverlening, het aanpassingsvermogen van de auto aan Russische wegen, prestige. Een vrouw daarentegen is meer geïnteresseerd in de romantische kant: ontwerp, kleur, hoe ze er in deze auto uit zal zien... Een baardgrap waarin een vrouw haar man berispt omdat hij een auto heeft gekocht waarvan de kleur niet overeenkomt met haar bontjas, is niet zo ver van de waarheid.

Elke advertentie moet alleen positieve emoties veroorzaken. Positieve emoties vervagen heel langzaam, veel langzamer dan negatieve. Er zijn periodes in het leven van elke persoon waarin negatieve emoties domineren, maar wanneer mensen zich na enige tijd in hun gedachten tot het verleden wenden, worden meestal alleen positieve herinnerd. Dit is een kenmerk van de menselijke psyche.

Als de advertentie een positieve emotie bij de consument heeft gewekt, zal hij deze onbewust overbrengen naar andere boodschappen van het bedrijf. Een positieve emotie kan ertoe leiden dat een toevallige lezer uiteindelijk een vaste klant wordt en dus een potentiële klant. Daarom zien we in de beste voorbeelden van reclame mooie, zelfverzekerde en vrolijke mensen, prachtige interieurs en landschappen.

Om reclame met positieve emoties te kunnen waarnemen, is het noodzakelijk dat de daarin gerapporteerde informatie nieuw is voor de consument. Als deze informatie als een banaliteit wordt gezien, zal de consument een negatieve emotionele reactie hebben, die zich kan verspreiden naar het adverteerderbedrijf. Helaas beginnen veel artikelen van reclameachtige aard, zelfs in gerenommeerde tijdschriften, met platitudes.
 



Onbewuste motieven in reclame    Fantasierijke reclame    Reclamekoppen en slogans    Radioreclame    Tv-advertenties    Regels voor TV-reclame
• Zakenpartners •
E-mail: learn@sign2shine.nl
Meld je aan voor een online cursus 010-4900934/5


Opleidingscentrum  - Rotterdam, NL © 2019-2023

Cursus: Reclametheorie